Automobilka Jaguar Land Rover iba nedávno predstavila systém 360 Virtual Urban Windscreen, ktorý eliminuje stĺpiky karosérie vo výhľade vodiča. Premieta na ne obraz, ktorý tienia, čím ich robí prakticky priehľadnými. Dnes Briti predstavili ďalšiu, chystanú novinku. Tentoraz pracujú na systéme, ktorý upozorní vodiča na cyklistu v okolí vozidla. Zrážka cyklistu s autom je totiž častá príčina umrtí na cestách. Rôzne spoločnosti sa preto snažia eliminovať nebezpečenstvo striehnuce na cyklistov. Jednak prvkami, ktoré chránia priamo cyklistov, ako napríklad pred časom predstavená neviditeľná prilba, ale aj aktívnymi systémami, ktoré strhnú pozornosť vodiča na blížiace sa nebezpečenstvo zrážky.

Vývojový tím v JLR verí, že použitie jasných signálov a zvukov pomôže zrýchliť reakcie vodiča a upriamiť jeho pozornosť správnym smerom. Namiesto jednoduchej kontrolky, ktorú môže vodič ľahko ignorovať, preto vyvinuli a technológiu s názvom Bike Sense, čiže systém, ktorý vníma priamo cyklistov a motocyklistov. Systém okrem optických a zvukových vnemov využíva aj dotyk a je upriamený na reflexy. Ak vás napríklad dobehne motorka, či bicykel a auto na základe údajov zo senzorov vyhodnotí, že vás ide predbehnúť, nafúkne vrchnú časť operadla v oblasti ramena. Urobí to však iba na tej strane, z ktorej vás obchádza cyklista, keď napríklad stojíte na semaforoch. Simuluje tým poklepanie po pleci, na základe, čoho sa vodič reflexívne pozrie do strany, kde zacíti tlak. Druhým signálom využívajúcim podvedomie je zvuk. Ak vás totiž obchádza bicykel, systém pustí zvuk zvončeka do reproduktora, ktorý je cyklistovi najbližšie. Vodič, sa vďaka tomu ľahšie zorientuje, kde si má dávať pozor. Rovnako to funguje aj s motorkou, ibaže zvuk zvončeka nahradí klaksón.

LED diódy zabudované v hornom okraji dverí, v A-stĺpikoch a prístrojovej doske zasa upozornia vodiča na smer, ktorým sa cyklista pohybuje. LED-ky sa rozsvietia a menia farbu zo žltej na červenú podľa polohy cyklistu. Systém týmto spôsobom dokáže upozorniť napríklad aj na chodca, ktorý sa chystá prejsť cez cestu, no vodič ho nevidí cez zaparkované auto. Ak by vodič takýto signál ignoroval nasleduje ďalší tlakový vnem. Systém totiž rozvibruje plynový pedál a vodič reflexívne uberie plyn. Ak aj vás napadlo, že jazda takýmto autom by mohla byť najmä v preplnenom meste celkom otravná, vývojári sľubujú, že systém rozlíši iba bezprostredné nebezpečenstvo, aby vodič nedostával zbytočne veľa upozornení. A ešte niečo. Ani po zaparkovaní neprestáva sledovať okolie. Nie je totiž nič výnimočné, že človek otvorí dvere priamo pred cyklistom a ten už nedokáže zabrániť zrážke. Jaguar preto upozorní pasažierov v aute na blížiaci sa „objekt“ a ak ignorujú signály, rozsvieti a zovybruje kľučku, príslušných dverí. Dr. Epple, riaditeľ vývoja a technológií v JLR, si myslí, že „tento systém môže znížiť riziko nehody so všetkými účastníkmi premávky, zrýchlením reakcií a uistením sa, že vodič urobil správny krok aby jej predišiel.“

 

Tagy: