Je to tu! Včera večer v Mníchove určite nespali. Nedal im nový konkurent z Británie. Jaguar totiž včera večer v Londýne predstavil dlho očakávanú novinku v strednej triede, typ XE. Angličania sa pritom nijako netaja tým, že práve BMW 3 bola pri návrhu novinky méta, ktorú chceli prekonať. Či už jazdnými vlastnosťami, dizajnom, alebo komfortom. Ako sa im to podarilo sa automobilka rozhodla prezentovať hneď jedným z vrcholných modelov. Do Londýna priviezla Jaguar XE S s prepĺňaným 3,0 litrovým 6-valcom.
XE je prvým typom značky postaveným na novej modulárnej platforme. Novinka je pritom jediným autom v triede s hliníkovým, zosilneným monokokom. Na výrobu skeletu Angličania použili vo veľkej miere vysokopevnostnú hliníkovú zliatinu. To umožnilo znížiť hrúbku plechov pri zachovaní pevnosti. Napríklad celá bočná strana skeletu je lisovaná z jedného kusu a namiesto 1,5 mm má hrúbku iba 1,1 mm. Automobilka pri vývoji novej platformy dokonca vytvorila novú hliníkovú zliatinu s názvom RC 5754. Tá je z väčšej časti tvorená recyklovaným materiálom. Okrem zníženia hmotnosti by mala automobilke pomôcť splniť cieľ používať 75 % recyklovaných materiálov do roku 2020. Mimochodom, hmotnosť typu XE, podľa výrobcu, začína na 1 474 kg.
Jaguar smelo tvrdí, že XE je skutočným autom pre radosť z jazdy. Úprimne po skúsenosti s F-type nemáme dôvod im neveriť a už teraz sa tešíme na osobné stretnutie. Napomôcť tomu má aj podvozok tvorený vpredu lichobežníkovými ramenami a vzadu viacprvkovou nápravou typu Integral Link. Hlavným benefitom zadnej nápravy oproti konvenčnému multi-linku by mala byť väčšia tuhosť v pozdĺžnom aj priečnom smere. Jednotlivé podvozkové komponenty sú odlievané, alebo kované z hliníka. Novinkou, ktorá do veľkej miery ovplyvní pocit z auta je elektrický posilovač riadenia (EPAS). XE je prvý Jaguár vybavený týmto posilovačom. Jeho hlavnou výhodou je úspora energie v porovnaní s hydraulickým posilovačom a stáva sa, tým pádom, ďalším dielikom pri znižovaní spotreby. Vývojári pritom tvrdia, že ho vyladili tak, aby dokázal vodičovi ponúknuť spätnú väzbu do volantu. Šéfkonštruktér z vývojového oddelenia, ktoré má posilovač na starosti, Mike Cross, na túto tému vyhlásil: „Predstavenie elektrického posilovača riadenia bol veľký krok, ktorý sme mohli sebavedomo urobiť. Takmer nekonečné možnosti ladenia nám umožnili dosiahnuť komunikatívny pocit z riadenia.“
XE samozrejme ponúkne aj množstvo asistenčných systémov. Jednou z noviniek je v tomto smere systém, ktorý pomôže vodičovi pri rozbiehaní aj na veľmi klzkom povrchu. V Jaguari ho nazvali All Surface Progress Control. Systém elektronicky dávkuje plyn, oveľa citlivejšie ako človek, aby minimalizoval preklz. Funguje od 3,6 km/h do 30 km/h a pokiaľ je aktívny, vodič nepoužíva pedále. Vývojári ho preto nazvali nízkorýchlostný tempomat. Novinkou je aj laserový Head up displej. Jeho výhodou sú okrem ostrejšieho zobrazenia najmä menšie rozmery a hlavne o tretinu nižšia hmotnosť oproti bežnému Head up displeju. V XE nájdeme aj systém autonómneho núdzového brzdenia, varovanie pred opustením jazdného pruhu, adaptívny tempomat, či monitorovanie mŕtveho uhla. Ako sa na prémiovú značku patrí, Angličania nezabudli ani na pohodlie pri parkovaní. V najmenšom Jaguári teda môžete mať aj poloautomatický parkovací asistent (zrejme treba ovládať pedále), ktorý zaparkuje aj kolmo aj pozdĺžne, a systém, ktorý monitoruje premávku za vami pri cúvaní.
Je celkom prirodzené, že ak chce Jaguar s typom XE siahať na vrchol triedy musí ponúknuť inovatívny informačný systém. Jeho srdcom, v novinke, je 8″ dotykový displej, no samozrejmosťou je aj prepojenie s vašim mobilným telefónom. Ak máte vo svojom smartfóne iOS, alebo Android, Jaguar vám ponúka tri funkcie, ktoré by vám mali spríjemniť používanie auta. Funkcia Jaguar InControl Remote vám umožní pripojiť sa k vášmu autu na diaľku a nastaviť si klimatizáciu, odomknúť či zamknúť dvere, alebo naštartovať motor, či vyhľadať vaše auto na parkovisku. Jaguar InControl Apps vám zasa umožní ovládať aplikácie z vášho telefónu cez dotykový displej v aute. Môžete si tak napríklad rezervovať hotel, či uskutočniť konferenčný hovor. Funkcia Jaguar InControl Secure by mala pomôcť majiteľom XE vystopovať vozidlo v prípade krádeže. Ľudia z automobilky samozrejme mysleli aj na akustický zážitok pri šoférovaní a spolu s firmou Meridian vyvinuli prémiový audiosystém.
Svoju premiéru v XE, okrem platformy a elektrického posilovača riadenia, absolvujú aj motory novej modulárnej rodiny Ingenium. Zo začiatku pôjde o 2,0 litrové prepĺňané 4-valce s hliníkovým blokom motora aj pre benzínové aj dízlové pohonné jednotky. Automobilka tvrdí, že ich konštrukcia bola novo navrhnutá práve s ohľadom na pomerne jednoduché pridávanie či uberanie valcov objemu 500 cm3. Je teda celkom pravdepodobné, že sa časom dočkáme aj radových 6-valcov Ingenium. Zatiaľ je však ohlásený vznetový 4-valec s označením AJ200D. Mal by poskytovať výkon 120 kW (163 k) a maximálny krútiaci moment 380 Nm. To všetko pri kombinovanej spotrebe menej ako 4 l/ 100km. V ponuke sa však objavia aj výkonnejšie verzie. Skrátka neprídu ani milovníci benzínu, pre ktorých Jaguar pripravil prepĺňané benzínové motory rovnakého objemu s priamym vstrekovaním. Na podrobnejšie technické informácie si však budeme musieť počkať až do októbrového autosalónu v Paríži. Zatiaľ je známa iba ponuka prevodoviek. Na výber bude 6-stupňová manuálna prevodovka a 8-stupňová automatická prevodovka ZF. No už teraz jej jasné, že paleta motorov nebude obsahovať iba 4-valce. Automobilka totiž, svoj momentálne najdôležitejší typ, odprezentovala športovým modelom XE S. Ten má pod kapotou kompresorom prepĺňaný 3,0 litrový 6-valec, známy z Jaguaru F-type. Poháňa zadnú nápravu a je vyladený na 250 kW (340 k) a 450 Nm. Športový sedan s 8-stupňovým automatom zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Maximálka je podobne ako u konkurencie obmedzená na 250 km/h. Ako už automobilka ohlásila, neskôr sa dočkáme aj modelov s pohonom oboch náprav.
Jaguar XE príde na trh začiatkom roku 2015. Ceny bežných verzií by mali začínať na hranici 27 000 libier, čiže približne 34 000 eur.
Zdroj: topspeed.sk
<*>
0 Comments
You can be the first one to leave a comment.