Jaguar pokračuje v netradičnom odhaľovaní svojich noviniek. Možno si ešte pamätáte nedávne odhalenie Jaguaru XE. Automobilka ho v septembri minulého roka ukázala verejnosti v závese pod vrtuľníkom, nad strechami londýnskych budov. Tentoraz, si pre odhalenie druhej generácie Jaguaru XF Briti vymysleli ešte originálnejší kúsok. Profesionálny kaskadér Jim Dowdall totiž s novinkou prešiel 240 metrov po vysutom lane, presnejšie dvoch vysutých lanách, vo výške 18 metrov nad vodami Temže vo finančnom centre Londýna, Canary Wharf.

Ak vám meno kaskadéra, Jima Dowdalla, rovnako ako mne nič nehovorí, tak vedzte, že za 35 rokov v branži účinkoval vo viacerých Bondovkách, filmoch o agentovi bez minulosti Jasonovi Bournovi, či v Indiana Jonesovi. Tentoraz sa previezol po dvoch karbónových lanách priemeru 34 mm v novom Jaguari XF. Automobilka tým chcela demonštrovať najmä jeho nízku hmotnosť. Briti pritom tvrdia, že druhá generácia XF je o 80 kg ľahšia ako najbližší konkurent a o 190 kg ľahšia ako prvá generácia XF. Keďže údaj platí pre verziu s 2,0 litrovým naftovým motorom Ingenium s výkonom 120 kW (163 k) a manuálnou prevodovkou, tým najbližším konkurentom bude zrejme BMW 520d s hmotnosťou 1 695 kg vrátane vodiča. Iba pre úplnosť doplním, že Mercedes-Benz E200 BlueTEC má 1 735 kg a Audi A6 2,0 TDI váži rovných 1 700 kg. Aj tieto hodnoty sú samozrejme so 68 kg vodičom na palube a 7 kg batožinou. Jaguar XF by teda s dieselovým dvojlitrom Ingenium mohol vážiť 1 615 kg s vodičom, alebo 1 540 kg prázdny.

Konštruktéri Jaguaru dosiahli nízku hmotnosť auta, najmä použitím hliníkovej konštrukcie. Briti túto architektúru karosérie pomenovali aluminium-intensive a okrem lepších jazdných vlastností má priniesť aj zníženie spotreby. Výrobca dokonca, v prípade spomínaného modelu s 2,0 litrovým turbo dieselom a manuálnou prevodovkou, sľubuje spotrebu na úrovni 4,0 litra na 100 km. Okrem hmotnosti k nízkej spotrebe prispieva ja aerodynamika auta so súčiniteľom aerodynamického odporu iba 0,26.

Na pohon Jaguaru XF výrobca pripravil hneď v úvode šesť možností. Zákazník si tak bude môcť vybrať z troch vznetových a troch zážihových modelov. Diesle zastupuje 2,0 litrový štvorvalec Ingenium v dvoch výkonových verziách. Slabšia má výkon 120 kW (163 k) a maximálny krútiaci moment 380 Nm. Výkonnejšia vezia dosahuje hodnoty 132 kW (180 k) a 430 Nm. Toto sú jediné dve verzie, ktoré budú k dispozícii aj so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou aj s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Pre všetky ostatné motory automobilka vyhradila iba spomínaný 8-stupňový automat. Naftovú ponuku dopĺňa ešte 3,0 litrový V6 prepĺňaný dvoma turbami. Dosahuje maximálny výkon 221 kW (300 k) a jeho krútiaci moment vrcholí na hodnote 700 Nm. Ak máte radšej benzín, škála motorov určená pre vás začína prepĺňaným 2,0 litrovým štvorvalcom s priamym vstrekovaním a výkonom 177 kW (240 k). Maximálny krútiaci moment tohto agregátu je 340 Nm. Nad ním v ponuke stojí ešte kompresorom prepĺňaný 3,0 litrový motor V6 v dvoch výkonových variantoch. „Slabšia“ verzia má 250 kW (340 k) a 450 Nm. Silnejšia ponúkne o 40 koní viac, teda 279 kW (380 k) a rovnako 450 Nm.

Nižšia hmotnosť oproti predošlej generácii je prísľubom lepších jazdných vlastností. Tie má však z veľkej miery na svedomí najmä podvozok. Vývojári tu rovnako ako v menšom type XE použili lichobežníkovú nápravu vpredu a viacprvkovú nápravu Integral Link vzadu. Vyváženosti a ovládateľnosti navyše prispieva aj rozloženie hmotnosti približne 50:50. Podobne, ako v F-type a XE aj tu nájdeme elektrický posilovač riadenia (EPAS). Pre väčší komfort automobilka za príplatok ponúkne okrem štandardných aj adaptívne tlmiče, ktoré v katalógu nájdete pod označením Adaptive Dynamics system. Jaguar XF má v základnej konfigurácii poháňanú zadnú nápravu, no pre niektoré trhy bude k dispozícii aj verzia s pohonom oboch náprav. Na tento účel Jaguar využíva systém Torque on-demand. Zaujímavosťou je, že rozdeľovacia prevodovka tohto systému využíva reťazový prevod namiesto ozubených kolies. Malo by to priniesť tichší a efektívnejší chod a úsporu hmotnosti. O lepšiu trakciu sa navyše stará aj systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Ten Briti po prvý raz použili v F-type AWD a rozdeľuje krútiaci moment podľa aktuálnej situácie. Ak napríklad niektoré z kolies začne v zákrute strácať trakciu, systém pošle viac krútiaceho momentu na ostatné kolesá, v závislosti od toho koľko sú schopné ešte preniesť. Vývojári však mysleli na zvládanie zlých poveternostných podmienok aj v prípade áut so zadným pohonom. Preto bude k dispozícii systém All Surface Progress Control, ktorý Jaguar predstavil v type XE. Funguje od 3,6 km/h do 30 km/h a pokiaľ je aktívny, vodič nepoužíva pedále. Systém elektronicky dávkuje plyn, oveľa citlivejšie ako človek, aby minimalizoval preklz.

Nový Jaguar XF je o 7 mm kratší a o 3 mm nižší ako jeho predchodca. Aj napriek tomu ponúkne o 51 mm dlhší rázvor s hodnotou 2 960 mm. To samozrejme prináša najmä viac miesta pre posádku. Tá bude mať mimochodom k dispozícii systém InControl Touch Pro s 10,2″ dotykovým displejom a funkciu Dual View. Vodič tak môže sledovať napríklad navigáciu, zatiaľ čo spolujazdec na rovnakom displeji pozerá trebárs film z DVD. K dispozícii pre XF bude aj 825 W audiosystém Meridian so 17-timi reproduktormi. Ďalšou novinkou pre Jaguar v tejto triede je 12,3″ TFT displej namiesto klasických budíkov, ktorý automobilka už použila napríklad v type XJ, či v Range Roveroch. Pohodliu cestovania v noci by mali prispieť aj full LED svetlá.

Svoju výstavnú premiéru si nový Jaguar XF odkrúti 1. apríla na autosalóne v New Yorku. V rovnaký deň automobilka zverejní aj kompletné technické špecifikácie tohto typu. Do predaja by sa druhá generácia XF mala dostať už v septembri tohto roka.

Zdroj: topspeed.sk

<*>

Tagy: , , ,